FERIE OG FUGLEVENNER PÅ KRETA

af: Annegrethe og Hans Jørgen

Rejsen er bestilt, nu glæder vi os, som altid når vi skal til Kreta; men denne gang skal vi besøge fuglefolk, det gjorde vi også i 2007 i Heraklion, en dejlig oplevelse, hvor vi følte os meget velkommen. Da vi så læste Henrik Holm fra DBF`s artikel i ”Racekanarien”, så vi muligheden igen. Jeg kontaktede Henrik, som var meget behjælpelig med kontakt og oplysninger til Dimitris Mokas, som er sekretær i P.O.C., som er den kretenske kanarieklub. P.O.C. er den ældste og den største kanarieklub i Grækenland, der er 120 medlemmer og de 86 er aktive. Men det er også en klub, som har gjort sig godt bemærket både på nationale og internationale udstillinger.

P9300175-300Da jeg læste Henriks artikel, så jeg at de havde et problem med ”sort plet”, så tænkte jeg, at  her kunne jeg måske gøre en forskel. Jeg fik kontakt med Dimitris, og fortalte ham at vi skulle til Kreta, og at vi gerne ville mødes med dem; men samtidig sagde jeg til ham, at jeg gerne ville hjælpe dem med medicin for ”sort plet”, det ville han gerne så jeg fik fat i noget F 10 og amoxicure.

Vi aftalte at jeg skulle ringe til ham, når vi kom til Kreta, som sagt så gjort, og vi aftalte at han ville hente os på vores hotel onsdag aften kl. 20. Han kørte os ind til den gamle havn i Chania, et rigtigt smukt sted. Vi gik hen til en hyggelig restaurant, hvor de fire andre grækere stødte til, det var Costos, Manolis, John og Stavros. John bestilte maden, som var græsk og blev spist efter græsk skik. Aftenen gik med spisning og masser af snak om fugle og om hvordan de gjorde, de fik deres medicin og vi talte om brugen af det. Et andet problem de havde, var myg, som stak fuglene i tæerne, som så blev sorte og faldt af. Men som det altid går, når man er i hyggeligt selskab og snakken går, ja så løber tiden, og det gjorde den også her; men inden vi skiltes, var jeg blevet medlem af deres klub med nummer og ringe, og vi var blevet inviteret til at besøge to af de andre, Manolis og Stavros. Efter en dejlig og hyggelig aften kørte Dimitris os tilbage til hotellet, da var klokken også blevet halv to. Vi aftalte med Dimitris, at han ville hente os igen næste formiddag kl. 11.

Næste formiddag kl. 11 præcis kom Dimitris til Hotellet, på vej mod Chania fortalte han at vi skulle se hans fuglehold først og derefter Manolis og Stavros. Dimitris bor inde i Chania, så vi kørte ad mange små gader og kom til hans hjem; her så vi mange rigtig flotte fugle, det var især de tysktoppede, vi så på, dem var han begyndt at træne til udstilling; men der var også fife og nogle farvekanarier. Vi kørte videre mod lufthavnen, her er der et stort område med mange lejlighedsbyggerier, som bliver lejet ud til turister, som bor her i flere måneder, det var omkring dette P9300179-300P9290169-300område at Manolis boede; vi blev budt velkommen af fruen, for han var lige ude at køre, men kom dog hurtigt hjem. Vi blev først budt på kaffe og nybagt kage, som var rigtig god, og da Annegrethe er meget interesseret i græsk mad blev der også talt kage og tid til en opskrift, som blev læst op på græsk og skrevet på engelsk. Vi gik derefter ned i haven, hvor han har sine fugle, som er fife og gloster, som var virkelig fine, især de brune gloster corona var super. Her så vi også problemet, som de nævnte om aftenen med myg, for da vi kom ned til voliererne og fuglehuset, var der fluenet for døre, vinduer og volierer. Manolis tog en fugl ud og viste os benene, som var sorte efter at være stukket af myggen. Han fortalte at han smurte dem med salve, som hed Bactroban,som hjalp for dette;men som også hjalp for andre ting. Vi havde nu været rundt om fuglene og var kommet tilbage til en terresse, som var overdækket med vinranker med store drueklaser, nu var der serveret brød, som lige var kommet ud at en stenovn, som Manolis selv havde bygget og lært fruen at bruge, for hans fader havde været bager i Chania i mange år; brødet blev dyppet i olivenolie og et drys grov havsalt, det smagte rigtig godt. Det var nu tid til at tage afsked med Manolis og hans frue; men inden vi kørte fik vi et stykke af kagen og brødet med os hjem. Det var igen en dejlig oplevelse af græsk gæstfrihed.

Turen gik nu videre mod Sauda, hvor Stavros boede og ventede os, her var også et stort fuglehold, det første vi så var nogle nymfeparakitter, som de håndopmadede, P9300182-300Stavros arbejdede med farvekanarier, der var rigtig mange fugle i rød mosaik, kobber og rød lipokrom, som gik i et helt nyt anlæg, med nye volierer og kontrolbox til styring at lys og det hele. Efter rundvisningen blev vi budt en forfriskning, som var hjemmegjort citonlimonade, dejlig friskt, på terrassen hang der et bur med store nymfeparakit-unger, så da fruen satte sig ved bordet, sad ungerne på række og tiggede, for det var hende der var madmor. Efter at have taget afsked med Stavros og frue, kørte vi igen mod vores hotel. Fulde af taknemmelighed med at Dimitris ville bruge tid med at køre os rundt, og de andre ville vise os deres fugle og mødes med os, så tog vi afsked med Dimitris med et forhåbentligt gensyn.

Men er der andre kanarievenner herfra, som skal til Kreta kan vi kun anbefale at kontakte klubben, for de er super gæstfrie og vil gerne have besøg. Det næste de har travlt med er at lave den græske national- udstilling, som skal være på Kreta i december, og her venter man 1200 fugle og de 600 er fra P. O. C.